Počítač ano či ne
Sami na sobě víme, že nejde jenom o to, aby dítě bylo nadané a bystré. Jde taky o to, že jej stimulujeme, podporujeme a usměrňujeme tak, abychom jeho schopnosti ještě více usměrňovali a podporovali. Když je hudebně nadaný a my mu zaplatíme lekce klavíru či hry na flétnu, pak se může jeho vloha dále rozvíjet. Kdybychom si však řekli, že je šikovný, ale ať se rozvíjí podle svých možností, pak by se stěží naučil hrát na hudební nástroj nebo poznal noty.
Častěji sahají rodiče po pro ně přijatelnější varintě, a to že své dítě nechávají vysedávat před obrazovkou počítače nebo televize, než aby se mu osobně věnovali. Dělají dobře?
Mnozí rodiče neví, jestli je počítač dobrý stimul pro jejich dítě, či ne. Pokud dítě hraje hry na počítači, pak se rozvíjí jeho schopnost soustředění, také postřeh a koordinace oka a ruky. Díky počítači se může naučit: zpívat řadu písniček, vyprávět pohádky, naučit se anglicky barvy, rozšířit slovní zásobu a rychleji si pamatovat některé znalosti. Sami si můžeme na dítěti ověřit, že pokud takový mozkový trénink absolvuje, pak se zvyšuje interval, po který se dokáže soustředit a také je například rychlejší v pexexu, které si trénoval na počítači.
Na co si ale musíme dávat pozor je, že děti nedokáží rozlišovat mezi fikcí a skutečností, proto by neměly hrát hry, které jsou hrubé, agresivní, násilnické, protože takové hry je lehko přivedou k myšlence, že pokud se střílí ve hře, pak se může i ve skutečnosti a nic se neděje. Ale pak je na rodičích, aby nasměrovali vhodnější způsob zábavy.
Děti umí s počítačem rychleji než dospělí. Takže se pak divíme, co všechno už na počítači zvládá a můžeme porovnánvat mezi sourozenci, že starší už toho zná o hodně víc, protože je na počítač víc zvyklý a dokáže zhodnotil jeho pozitiva.
Za našich mladých let jsem se s počítačem nehráli, proto máme někdy odpor nebo mírnou averzi, která je ale většinou zbytečná. Tuto třináctou komnatu musíme chtě nechtě otevřít, protože patří k současnému způsobu žití. Ale opět platí ono pravidlo, že všeho po malých dávkách neškodí. Je to rozhodně lepší, než úplný zákaz používání počítače s tím, že by jej dítě za našimi zády obcházelo. Stačí se domluvit na přiměřeném časovém intervalu a na době, kdy bude mít dítě počítač k dispozici a pohovořit si s ním, co se chystá hrát a na co se chce zaměřit.
Většina školních dětí už umí počítač bezpečně používat a není výjimkou, že řada školkových dětí umí hrát na počítači hry, používá tablety nebo umí najít na internetu různé pohádky, Kouzelnou školku, cvičení s Míšou nebo jiné dětské programy. Dokonce už není výjimkou, když si dítě přinese do školky tablet nebo dětský počítač a učí se na něm ve školce psát písmenka, číslice a skládat jednoduchá slovíčka, nebo se se spolužáky učí písničky z Večerníčků, známé melodie a řeší logické úkoly.
Ať chceme nebo ne, musíme se smířit s faktem, že počítač, laptom, tablet nebo jiné varianty elektronických pomocníčků do naší domácnosti, do škol a dokonce i do předškolních zařízení neodmyslitelně patří a pokud se budeme snažit dětem za každou cenu zprotivit tento výdobytek moderní doby, pak se vše může obrátit proti nám.