Doučování přes počítač

Doučování přes počítač

Dříve a dnes :

Kdysi když jste něco neuměli, tak jste se se svými spolužáky sešli po škole a ten, kdo tomu rozuměl, vám to vysvětlil. Potom se zavedlo tak zvané doučování, kdy vám učivo, kterému nerozumíte, začal vysvětlovat povolaný člověk, který se tímto oborem zabýval. A v dnešním moderním světě, kdy existují počítače, tak si můžete sedět hezky doma ani nemusíte uklízet, protože člověk, který vám bude učivo vysvětlovat u vás doma nebude, protože si budete povídat jen přes nějakou aplikaci na internetu.

Jak takové doučování probíhá ?

Autor obrázku: Nguyen Hung Vu

Je to celkem jednoduché. Stačí mít ve svém počítači či notebooku nainstalovanou nějakou aplikaci, přes kterou se dá dorozumívat s jinými lidmi, jako je například skype. Potom se jenom s danou osobou domluvíte na dni a na přesném čase, kdy se přihlásíte do této aplikace a můžete začít s učením.

Jaké to má výhody ?

Toto doučování je lepší v tom, že k vám domů nikdo nebude chodit, ale zároveň nemusíte ani vy nikam chodit. Sedíte si v pohodlí vašeho pokoje, čím ušetříte nejen náklady na pohonné hmoty, ale také spoustu času. A také si nemusíte pořizovat žádné drahé učebnice, protože veškeré podklady, které budete k výuce potřebovat, vám daná osoba pošle třeba na vaši internetovou poštu a podobně.

Má to i své nevýhody ?

Samozřejmě, že se i na tomto způsobu vyučování najdou jisté nevýhody. A to hlavní je, že takto nelze doučovat veškeré předměty. Protože když potřebuje nějaký student pochopit třeba matematiku, tak potřebuje, aby mu to ten učitel ukázal na příkladech a zvláště pokud jde o geometrii, která, aniž by to daný student viděl, prostě naučit nejde.

Děti a počítačové hry

Je vhodné, aby malé děti uměly zacházet s počítačem lépe než jejich rodiče? A aby svůj um rozvíjely na spouštění her?

Tak každopádně v dnešním světě, kterému vládne technika, se hodí umět pracovat s počítačem na vysoké úrovni. Ale určitě by malé děti neměly být závislé na počítačových hrách. Když mnoho rodičů chce mít od svých ratolestí chvilku klid, tak je pošlou k počítači a hrajte si. Někdy to není na škodu, ale pokud to je často, tak to může ovlivnit chování našich dětí.

Jak mohou počítačové hry ovlivnit chování dítěte

Autor obrázku: Charles Williams

To zejména záleží na druhy počítačových her. Pokud jde o nějaké nevinné dívčí hry, kdy oblékají nějakou celebritu a podobně, tak maximálně přeberou nějaký speciální vkus, ale nijak to neuškodí. Ale když začnou kluci hrát hry typu, kdy na někoho střílí, s někým se mlátí a podobně, tak to dítě bude mít tendenci to aplikovat i v realitě. To znamená, že začne být divoké, může se začít bít se svými druhy a podobně.

Jak takové změně v chování zabránit?

Dítěti bychom měli vysvětlit rozdíl mezi počítačovým světem a realitou. A především by mělo omezit dobu, kterou tráví u počítače. Vysvětlit mu, že i ten počítačový svět potřebuje odpočinek, protože mu to nemůže rázně zakázat, protože bychom způsobili to, že by ho to ještě více lákalo.

Jak jinak může počítat ublížit dítěti?

Jestliže máte doma nějakou starší verzi monitoru a vaše dítě u počítače tráví většinu svého času, tak se vašemu dítěti může zhoršit zrak, protože přece jenom se to dítě soustředí na ten monitor a ten svítí a tahá oči. Čím více se na něj kouká, tím více své oči namáhá. Tomu lze zabránit koupí nějakého lepšího monitoru anebo také, aby dítě u počítače trávilo méně času.

Počítač ano či ne

Počítač ano či ne

Autor obrázku: SMI Eye Tracking

Sami na sobě víme, že nejde jenom o to, aby dítě bylo nadané a bystré. Jde taky o to, že jej stimulujeme, podporujeme a usměrňujeme tak, abychom jeho schopnosti ještě více usměrňovali a podporovali. Když je hudebně nadaný a my mu zaplatíme lekce klavíru či hry na flétnu, pak se může jeho vloha dále rozvíjet. Kdybychom si však řekli, že je šikovný, ale ať se rozvíjí podle svých možností, pak by se stěží naučil hrát na hudební nástroj nebo poznal noty.

Častěji sahají rodiče po pro ně přijatelnější varintě, a to že své dítě nechávají vysedávat před obrazovkou počítače nebo televize, než aby se mu osobně věnovali. Dělají dobře?

Mnozí rodiče neví, jestli je počítač dobrý stimul pro jejich dítě, či ne. Pokud dítě hraje hry na počítači, pak se rozvíjí jeho schopnost soustředění, také postřeh a koordinace oka a ruky. Díky počítači se může naučit: zpívat řadu písniček, vyprávět pohádky, naučit se anglicky barvy, rozšířit slovní zásobu a rychleji si pamatovat některé znalosti. Sami si můžeme na dítěti ověřit, že pokud takový mozkový trénink absolvuje, pak se zvyšuje interval, po který se dokáže soustředit a také je například rychlejší v pexexu, které si trénoval na počítači.

Na co si ale musíme dávat pozor je, že děti nedokáží rozlišovat mezi fikcí a skutečností, proto by neměly hrát hry, které jsou hrubé, agresivní, násilnické, protože takové hry je lehko přivedou k myšlence, že pokud se střílí ve hře, pak se může i ve skutečnosti a nic se neděje. Ale pak je na rodičích, aby nasměrovali vhodnější způsob zábavy.

Děti umí s počítačem rychleji než dospělí. Takže se pak divíme, co všechno už na počítači zvládá a můžeme porovnánvat mezi sourozenci, že starší už toho zná o hodně víc, protože je na počítač víc zvyklý a dokáže zhodnotil jeho pozitiva.

Autor obrázku: born1945

Za našich mladých let jsem se s počítačem nehráli, proto máme někdy odpor nebo mírnou averzi, která je ale většinou zbytečná. Tuto třináctou komnatu musíme chtě nechtě otevřít, protože patří k současnému způsobu žití. Ale opět platí ono pravidlo, že všeho po malých dávkách neškodí. Je to rozhodně lepší, než úplný zákaz používání počítače s tím, že by jej dítě za našimi zády obcházelo. Stačí se domluvit na přiměřeném časovém intervalu a na době, kdy bude mít dítě počítač k dispozici a pohovořit si s ním, co se chystá hrát a na co se chce zaměřit.

Většina školních dětí už umí počítač bezpečně používat a není výjimkou, že řada školkových dětí umí hrát na počítači hry, používá tablety nebo umí najít na internetu různé pohádky, Kouzelnou školku, cvičení s Míšou nebo jiné dětské programy. Dokonce už není výjimkou, když si dítě přinese do školky tablet nebo dětský počítač a učí se na něm ve školce psát písmenka, číslice a skládat jednoduchá slovíčka, nebo se se spolužáky učí písničky z Večerníčků, známé melodie a řeší logické úkoly.

Ať chceme nebo ne, musíme se smířit s faktem, že počítač, laptom, tablet nebo jiné varianty elektronických pomocníčků do naší domácnosti, do škol a dokonce i do předškolních zařízení neodmyslitelně patří a pokud se budeme snažit dětem za každou cenu zprotivit tento výdobytek moderní doby, pak se vše může obrátit proti nám.

Manuální zručnost našich dětí – 1. část

Manuální zručnost našich dětí – 1. část

Za našich mladých let jsme se uměli sami obléci, zapnout si knoflíčky u

Autor obrázku: D. Sharon Pruitt

kabátku a taky si sami zavázat tkaničku na botasce. Teď u předškolních dětí
často vidíme, že mají botky na suchý zip, protože nezvládají zavázat
tkaničku na botě a taky je to pro rodiče rychlejší řešení. Stejně tak to je
například s vylezením na jabloň nebo se skákáním panáka, nedej bože s
přeskoky lávky po jedné noze nebo s přeběhnutím řeky po cestičce z kamenů.

Může za to doba, její hektický životní styl

Místo aby děti byly venku a hrály vybíjenou nebo na honičku, tak raději sedí
doma a dívají se na televizi, nebo hrají nějaké počítačové hry ať už na
klasickém PC, tabletu nebo laptopu.

Ale hlavně dospělí by si měli uvědomit, že dítě v předškolním věku se učí tím, co vnímají jeho smysly. Často mají kolem sebe děti zbytečně mnoho hraček, které jsou na baterku, nejsou mechanické, a tak děti nemusejí vynaložit žádné úsilí na jejich provoz. Tyto pak působí na dítě, které má hodně podnětů, ale může se v jejich záplavě taky ztratit. Dětem chybí realita, přirozenost.

Hodně dá dětem příroda

Rodiče se bojí své děti pouštět ven, protože venku číhá hodně nebezpečí, ať
už v podobě rychle jedoucích aut, velkou roli taky hraje nárůst kriminality,
únosy dětí. Taky by nás nějaký všetečný soused mohl nařknout z toho, že
zanedbáváme péči o své dítě a mohl by na nás poslat pracovníky ze sociálního
osboru. Ale jedno je jisté, příroda a její pozitivní vliv dětem opravdu
hodně chybí.

Děti tak nemají dostatečně vyvinutou imunitu a dochází k nárůstu respiračních onemocnění, fóbií, ale taky různých druhů alergií. Dříve si
děti hrávali s pejsky, hladili je, nechávali se olizovat, běhali s nimi po dvorku a hrály si. To už dnes bohužel není samozřejmostí, děti mají sníženou pohyblivost a tak přibývá obézních dětí. Děti nejsou schopny si sami
vymyslet hru a zábavu, nejsou už tak manuálně zručné a neumí improvizovat.

Děti a internet

Děti a internet

Pokud jsou Vaše děti příliš malé, nikdy jim nedovolte, aby si hráli s Vaším počítačem! Může se totiž velmi snadno stát, že se z Vašeho počítače nenadále ztratí důležitá data nebo ho dokonce mohou zablokovat. Vy pak strávíte mnoho hodin tím, že se budete snažit obnovit tyto data nebo ho odblokovat.

Autor obrázku: Mads Bødker

Dnešní doba je však velmi rychlá a i malé děti dokáží s elektronikou zacházet velmi obstojně. Internet je však velmi důležitý už i při výukách ve školách a učitelé sami požadují vypracování domácích úkolů pomocí internetu. Proto je velmi vhodné zavčasu zablokovat nevhodné webové stránky, aby k nim Vaši potomci neměli přístup.

I samotný počítač je dobré si zaheslovat tak, aby Vaše dítě tak snadno toto heslo nezjistilo a nezneužívalo počítače v době, kdy Vy nejste právě doma. Záleží ale čistě na tom, jak moc svému potomkovi důvěřujete a dovolíte – li mu počítač používat i v době Vaší nepřítomnosti. Pokud jsou již děti větší a dostatečně vyspělé, dokáží velmi dobře internet ovládat, možná i lépe než Vy samotní. Jsou schopni ovládat e – maily, sociální sítě i běžné vyhledávání dat.

Co se týče sociálních sítí, jako facebook a podobné sítě, je občas dobré být velmi obezřetní. Někteří rodiče se uchylují se kontrolování komunikace, kterou jejich potomci vedou se svými vrstevníky, nebo prochází seznam přátel, aby věděli, s kým jejich děti komunikují. Právě sociální sítě rádi zneužívají pochybné osoby, které využívají naivity a nevědomosti mladistvých k lákání a navnazování k různým prostopášnostem.

Z jedné strany se dá velmi dobře pochopit, toto jednání rodičů, jejich kontroly a obavy a někdy i opodstatněný strach ze zneužití, ale na druhou stranu, si děti mohou připadat jako pod drobnohledem. Nelíbí se jim, že Vy, jako rodiče, lezete do jejich soukromí a čtete si jejich soukromou korespondenci s jejich láskami či kamarády. Většinou to děti řeší tím, že veškeré uložené zprávy na sociální síti vymažou.

Autor obrázku: Jennie Faber

Milý rodičové, snažte se též pochopit pocity Vašeho dítěte, připadá si, že znevažujete jeho soukromí a zcela jistě se mu to nebude líbit.

Nejlepším řešením pak je, posadit se s Vaším potomkem a snažit se mu vysvětlit důvody Vašeho jednání, o Vašich obavách, aby se jim něco nestalo. Že se snažíte jednat pouze pro jejich dobro a nesnažíte se ničit jejich soukromí.

Nechtějte znát heslo k této sociální síti, protože tím si alespoň bude moci uchovat trošku toho pocitu soukromí. Požádejte je o to, aby Vám samy ukázaly obsah a to jen na nezbytně nutnou dobu.

Ani Vám by se jistě nelíbilo být na místě Vašeho dítěte.

A, Vy, milé děti, rodiče pouze mají strach o svá „kuřátka“ a snaží se je za každou cenu chránit. Neberte to jako nabourávání do Vašeho mladického života, a že až ,Vy, samotní budete ve věku Vašich rodičů a budete samy mít děti, budete zcela jistě jednat stejně.