ADHD neboli hyperaktivita
I když máte doma neposedného raráška, nemusí se jednat o hyperaktivní dítě. O hyperaktivitu se jedná, pokud se přidají další projevy chování. Zatímco čiperné děti se dají dobře ovládat, hyperaktivita má jiná pravidla.
Chování hyperaktivních dětí
Takové děti střídají velmi rychle činnosti, u ničeho moc dlouho nevydrží,
ani když se jedná o hru. Je brzy unaveno, neboť jejich nervová soustava i
svalstvo se rychle unaví a vyžaduje odpočinek. Proto by mělo dítě i
odpočívat a zklidnit se.
Ale pozor, rodič a pedagog musí umět rozlišovat jeho potřeby od jeho
rozmarů. Pokud se jedná o destruktivní činnosti, jako je trhání knížek, ničení hraček, tak to mu tolerovat nejde.
Hyperaktivita se vyskytuje s dalšími obtížemi psychiky, tento celek příznaků se nazývá lehká mozková dysfunkce.
Mezi další příznaky řadíme:
· výrazně nerovnoměrný vývoj jednotlivých duševních funkcí
· dochází k výkyvu nálad, udržení pozornosti
· dítě je méně obratné až neohrabané
· mívá poruchy řeči a vnímání (mluví těžkopádně, mívá potíže s výslovností
složitějších a delších slov)
· také nápadně neúhledné písmo svědčí o ADHD, má potíže v kreslení i ve
čtení
Co má tedy rodič udělat?
Nejlépe je navštívit odborníka v pedagogicko-psychologické poradně. Ten nám řekne, jak dál postupovat.
Příčiny poruch
Ty je potřeba hledat především v nervovém systému dítěte. Jedná se o drobná
poškození, či zvláštnosti v utváření mozkové tkáně vzniklé nejčastěji ještě
před narozením dítěte nebo při porodu. Každý rodič si musí uvědomit, že porucha netkví ve výchově či ve školním prostředí. I když je inteligence v pořádku, tak související potíže duševní výkonnost snižují.
Jaké jsou výchovné zásady?
· musíme být klidní, laskaví a trpěliví
· dále posilujeme jeho sebevědomí, oceníme nejen výsledek, ale i snahu
· koníčky i úkoly si rozdělíme na kratší etapy a vkládáme do nich
dostatečný odpočinkový interval
· všestrannou podporu má dítě nacházet hlavně v rodině, a to u všech jejích
členů, nejen u některých, aby se mohlo cítit rovnoprávné
· důležitá je také komunikace rodičů a personálu školy, kde dochází ke
zhodnocení dosavadních postupů, metod, výsledků