Děti a sport

Mnoho dětí v dnešní době dá přednost televizi či počítači před sportem, ale i v takové době, kdy svět ovládá technika, se najde pár dětí, které sport mají rády a věnují se mu. Pokud sportujete, budete dobrým příkladem i vy sami.

Autor obrázku: Fort George G. Meade Public Affairs Office

Proč by mělo dítě sportovat?

Protože není zdravé, aby jen seděly u počítače či televize. Každý musí mít aspoň trochu pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu. Nejen, aby u počítače nadměrně nenabíralo na váze, ale také, aby si venku vybilo všechnu svoji energii, přece jenom každé dítě není neustále hodné a musí se sem tam vyblbnout. A také se při sportování učí hrát férově, ať už v týmu, či sám za sebe. Učí se mít nějaké ambice, dosáhnout jich a také i naučit se prohrát je pro dítě důležité. A další věc je, že ve sportu pozná mnoho přátel.

Nutit své dítě do sportu?

Nelepší je, když dítě sport dělá ze své dobré vůle a baví ho to, ale mnohdy se dítě vzdá sportu, jen protože je líné a pak to může dopadnout tak, že ho rodič k nějakému sportu popostrčí a to dítě se do toho sportu zamiluje. Zároveň je zbytečné dítě nutit do něčeho, k čemu má třeba odpor, protože si stejně najde nějakou cestu, jak se tomu vyhnout. A také, když své dítě budeme tlačit, i když třeba nebude moct, tak mu jen můžeme ublížit.

Co když dítě nemůže sportovat?

Je mnoho dětí, které v dnešní době nemohou sportovat ze špatných zdravotních důvodů. Co potom? V dnešní době existuje mnoho možností sportovního využití pro každé dítě. A pokud se ani tak nenajde nějaký sport zrovna pro vaše dítě, tak pak je dobré si třeba jen tak někdy si vyjít na procházku nebo si zajít na koupaliště zaplavat a podobně. Každý potřebuje pohyb, ať je to dítě či vy dospělí.

Co když má mé dítě talent?

Tak je to parádní a pak je dobré, aby se dál rozvíjelo, ale zejména jen pokud chce samo, protože když samo nechce, tak ho rodič nutí a může mu ten sport zhnusit anebo ho prostě užene.

Pak se může stát i taková věc, že dítě nemá talent, ale rodič z něj chce mít hvězdu a pak ho do toho tlačí, i když dítě nechce, pak nejen, že nebude mít zájem o sport, ale také se mohou rozbít vztahy mezi dítětem a jeho rodičem.

Držme přísloví, že všeho moc škodí, ptejme se dětí, co by chtěly a nedávejme svým názorům a přáním tak vysokou míru.

Mám talentované dítě

Jak poznám, že je moje dítě talentované? Není dítě, kterému by šlo všechno stejně dobře. Někdo lépe zvládá třeba počty v matice a druhý může mít lepší jazykový cit a podobně. Pakliže je vaše dítě v něčem výrazně lepší než ostatní, pak už jde o talent. Nebo když vaše dítě dokáže v útlém věku namalovat obraz, co by vypadal jako umělecké dílo, pak už jde o genialitu.

Mám génia, co teď?

Pro každého rodiče je krásný pocit, když zjistí, že jeho dítě je v něčem extrémně dobré. Ale problémem může být, že takové dítě může být zaměřeno jen na ten svůj obor a jinak by se neumělo orientovat v reálném světě.

Autor obrázku: woodleywonderworks

Například:

Když je vaše dítě výborným malířem, tak se uzavře jen do svého malování, může kreslit několik hodit denně a opravdu krásně, ale pak už se nebude moc soustředit na praktickou část života. Může být nesamostatné, že si samo neuvaří, nevypere, prostě kdyby bylo závislé na samo na sobě, tak by to nezvládlo. Proto je dobré samozřejmě podporovat jeho genialitu, ale zároveň ho naučit postarat se o sebe.

Jak mám rozvíjet talent svého dítěte?

Většinou, když dítě v něčem vyniká, tak to bere jako svou zálibu, a proto se samo snaží se o tom zjistit více. Každopádně by ho rodič měl podporovat, jak chválit za krásně a precizně povedenou práci, tak za jeho snahu. A také by bylo dobré, kdybychom dítě přihlásili do nějakého kroužku z oboru, ve kterém vyniká, ale pouze nenuceným způsobem. Jestliže bychom dítě do toho nutili, tak by mohlo mít pocit, že to nedělá, protože ho to baví, ale jen protože to chce rodič. A pak se může stát, že by o to přestalo mít zájem. Ale je jasné, že ho nemůžeme nechat, aby to odbývalo.

Co nesmím zanedbat!

Rozhodně podporu dítěte. A to zejména, když bude mít své první představení. Pokud jde o talent ve hře na hudební nástroj, tak jeho první koncert či předehrávku. Pokud je o výtvarný talent, tak jeho první výstavu. Zda jde o herectví, tak jeho divadelní představení. Pokud jde o nějaký talent v počítání, tak jeho účast na soutěžích či v olympiádách. A podobně.

Protože pokud dítěti rodič nepřijde na jeho první událost, kde má příležitost ukázat svůj talent, tak nejenže ho rodič velmi zklame, ale také může nabýt pocitu, že není tak dobrý, když rodiči nastálo za to přijet a může se svého talentu „vzdát“.

Výchova dětí – 2. část

Výchova dětí – 2. část

Tlak doby je neúprosný, všichni mají hodně kroužků, prezentují se na besídkách, vystavují svá dílka, mají koncerty. Je hezké své dítě nějakým způsobem začlenit a začít, ale nesmíme jeho den zaplnit množstvím aktivit a zapomnět na to, že je to pouze dítě, které si chce hlavně hrát. Nemusíme ho nechat jako dřevo v lese, ale taky zaplnit jeho den takovým množstvím aktivit, aby to hezky zvládlo a nebralo je jako obtěžující.

Když má dítě dětský pokojíček, pak má prostor pro své vlastní já, pro to, aby byl dostatečně kreativní, aby se vyvíjel, sám byl schopen se zabavit, a taky jako každý dospělý potřebuje osobní prostor a místo sám pro sebe.

Autor obrázku: USAG- Humphreys

Když vedeme dítě k samostatnosti, děláme taky dobře. Stačí když se naučí pár jednoduchých záležitostí, jako je uklízet si po sobě pokojíček s hračkami. Pomůže taky, když se dítě naučí nenápadně samo komunikovat s okolím, když například v obchodě poděkuje paní prodavačce, když dá dítěti v kočárku dudlíček, aby neplakalo, když pomůže mamince otevřít dveře do bytu, protože má maminka těžké tašky, když něco jí a dokáže se sám o sobě rozdělit s bratříčkem či sestřičkou.

Je příjemné, když je dítě jako ryba ve vodě v dětském kolektivu. Když například chodíme do cvičeníčka pro děti, nebo když chodíme hrát si na písek za ostatními maminkami, když chodíme plavat do vaniček od kojeneckého věku. Pak je dítě zvyklé na ostatní lidi a nevnímá přechod do školky, školy atd. jako zradu spáchanou vlastními rodiči a dokáže se lépe aklimatizovat a zapadnout.

Když nastoupí do školky, do školy, pak hodně pomůže podpora rodičů, protože jde o velké trauma, které přineslo řadu změn a děti nemají takové velké množství změn rády. Pak by i rodiče měli volit systém: čím méně, tím lépe. Vzít si například dítě ze školky domů co nejdříve a nenechávat ho tam do pozdních odpoledních hodin tak, aby tam byl úplně poslední, to hodně dětí těžce nese.

Je velmi příjemné, když přijde domů a tam už ho čeká sourozenec, ale když je o 14 let starší, pak si s ním asi moc nezahraje. Je dobré, když jsou věkově co nejblíže a mají podobný vkus co se týče hraček, her a nebo oblečení. (Obzvláště oblečení pro holky bývá problém vybrat tak, aby se líbilo oběma, pokud po sobě dědí.) Pak nemusíte chodit každý den po návštěvách  a víte, že si děti zahrají. Pak jsou i noci klidnější a vy také.

Autor obrázku: Mike Renlund

Když jste klidní a vyrovnaní, tak budou zřejmě i vaše děti, když nepodvádíte okolí, pak zřejmě nebudou ani vaše děti, pokud po jídle neolizuje nůž, pak zřejmě nebudou ani vaše děti. Ale nemůžete po svých dětech chtít, aby se chovalo jinak než tak, co kolem sebe vidí. Takže rodič ať chce nebo ne, je pro své potomky velkým příkladem. A než jdete spát, přemýšlejte o tom, jaký byl váš den, co hezkého jste spolu zažili, co mohlo být lepší a z čeho měli větší radost, věřte že také vám se budou zdát hezčí sny.

Jak se chováme my vůči dětem, tak se chová moudrý vůči všem, kteří i potom, co jim uplynulo mládí a zešedivěly vlasy, zůstali dětinští.     Lucius Annaeus Seneca

Máte doma malého agresora?

Máte doma malého agresora?

Jeden z největších neřádů současné doby je růst agresivity u dětí. Dá se říct, že je jí v dnešní době na rozdávání. Agresivita je určitý druh energie, který je bez dostatečného zásahu vychovatelů destruktivní. Malý agresor napadá druhé lidi ne proto, že je agresivní, ale proto, že se chce vypořádat s konflity a neví jak, brání tak své vlastní myšlenky a volí tento neadekvátní způsob, protože neví, jak jinak by se prosadil.

Autor obrázku: Philippe Put

Násilí je bohužel novodobou epidemií a je zřejmé, že když dítě žije v agresivním prostředí, pak se bezcitným a násilným stává i on sám. To je skutečná hrozba pro dnešní děti. Rodiče chodí do práce, aby zabezpečili své děti materiálně, často se jim nemohou tak věnovat, protože už jim nezbývá ani čas, ani energie a děti, kteří jsou často biti a střetávají se ve svých domácnostech s násilím dnes a denně, jej považují za něco normálního, co je součástí každodenní rutiny, proto i on sám nevnímá své jednání jako zvrácenost a násilnosti.

Když se podíváme kolem sebe, tak zjistíme, že je velká poptávka po mládeži, která se v násilí vyžívá. Děti tak chtějí zaplašit nudu a touží po stále silnějších prožitcích a tyto dávky se neustále stupňují a nabírají na intenzitě. I sami rodiče nutí své děti k tomu, aby byli první, aby vítězili, a to samozřejmě zvládá ten silnější, ten kdo má ostřejší lokty. I sport pokud se bere jako absurdní válka mezi týmy, může přerůst z fandovství do násilnické povahy.

Aby naše výchova byla co nejvíc konstruktivní, pak musíme dbát následjících zásad:

– Když se dítě chová násilnicky a agresivně, tak si rodiče položí otázku: Co ho k tomu vedlo, proč tak jednal? Chtěl si vybít energii, zlost, bojovat o prvenství a moc?

– Dbejte na to, aby se děti vyhnuly nudě a lenošení. Pokud děti nemají co dělat a chybí jim sportovní, kulturní a jiné podněty, pak  mají sklon se vybít svým nadmíru tvrdým chováním. Mají totiž přebytek energie a potřebují ji ventilovat, z nedostatku stimulů volí tuto cestu.

Rodiče si musí uvědomit, že agresivitou se ničeho nedosáhne a nesmí dítě chválit za to, když bylo příliš trvrdé nebo agresivní, nebo když vyhrálo závod za každou cenu, i když nepomohlo kamarádkovi, který vprostřed závodu spadl na zem a potřeboval pomoc. Pak v dětech zůstane onen pocit, že prvenství je důležitější než to, abychom byli solidární s ostatními lidmi a abychom byli lidští a snažili se jim pomoci. Nesmíme tedy v tomto ohledu s dětmi spolupracovat a podporovat v nich pocit, že jednají správně.

Autor obrázku: Fort George G. Meade Public Affairs Office

Pokud agrese pramení z toho, že dítě je frustrováno, protože má nedostatek sebevědomí a má pocit, že nikdy nebude v ničem dobré, pak bychom mu měli dopřát příležitost k úspěchu. A sami se přičinit o to, aby dítě v něčem vynikalo nebo se realizovalo a tak bychom podpořili jeho sebevědomí.

Rodiče sami musí dávat dobrý příklad svým dětem a pokud je často bijí, hubují a ponižují, pak se nemohou divit, když jim děti začnou oplácet stejnou mincí. Rodiče se tak sami vzdají role zralých a morálních vůdců a vstupují na úroveň svého zlobivého dítěte. Pak už jde jenom o to, kdo z nich dokáže křičet silněji.

Pokud nabídneme dítěti ideály, které přijme za vlastní a cestu, která ho bude inspirovat a dostatek podnětů k činnosti a k přemýšlení, pak máme na půl vyhráno. Můžeme s ním společně snít a spřádat plány o jeho budoucnosti.

Rodina by měla být homogenní celek a taky poskytnout konstruktivní prostředí, které přinese potěšení z toho, že je rodina spolu.